28 oktober 2013

Märkningssystem för broderi

Ett litet tips till broderi.. Ganska så snart märkte jag behovet av att märka de trådar jag lämnat tillfälligt, antingen för att det inte fanns tillräckligt mycket att fästa i och resten av tråden skulle sparas eller för att det fanns flera intilliggande stygn att fortsätta tråden med men de låg för långt ut för att göra dom riktigt än, ville bygga upp med andra stygn först. Så då kom jag på detta märkningssystem.
Det är plastflärpar som man sätter i böcker när man pluggar tex, har sånna här i överflöd.. (Köpes tex i bokhandlar bland kontrosmaterial). Ritade symbolen på insidan av flärpen (för att det inte skulle kladda av) och vek sedan dubbel över garnändarna, på detta sätt kunde jag enkelt behålla trådarna utan att tappa koll på vilka de var. Det är nog så lätt när man håller på med det, men när man lagt ifrån sig arbetet tex över natten så har man lätt tappat kollen igen ! Många av färgerna är också väldigt snarlika.. Detta är iaf något som underlättar för mig ! Sätter en plastflärp på mönstret också för att snabbare hitta med ögonen vart jag är nånstans (har kopierat upp arbetskopior så jag kan kryssa för efter hand).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar