26 september 2013

Korsstygnsros

En liten korsstygnsros.. Detta var ett litet experiment, hittade nämligen ett virkdiagram i en gammal handarbetstidning och använde diagrammet till att brodera korsstygn i färg istället.. Gick ju bra, men tja, det finns ju massor med långt snyggare mönster på broderade rosor ! Så det var nog inte nån jättehit iallafall tycker jag. Men nu har jag testat det också. Skulle vara roligt att virka efter diagram nån gång (alltså det är "filet crochet", vet inte vad det kallas på svenska..), problemet just nu är att jag nog inte har så mycket av ett enda bomullsgarn :) 
Denna rosen kommer att användas till ett gratulationskort iaf. Tror jag. Egentligen tycker jag inte den är fin nog.. Men nu är den ju gjord och då vore det ju slöseri att inte använda den till något.. Trådarna är fästa annars kanske jag hade froggat den ! (försvenskning av en term jag fått från min korsstygnsgrupp på Fb: "frogging" syftar till att man river upp stygn "rip it, rip it" vilket låter som grodans läte..)
Tidningen heter Virka 13 - en inspirerande handbok med många mönster. Utgiven av Semic förlags AB från vad jag kan se. Hittade en hög med Virka-tidningar/böcker/häften (vad man nu vill kalla dom) i en lokal secondhandaffär efter sommaren. 5kr styck och massor med mönster till gardiner, dukar och annat till hemmet :) Så det är definitivt ett tips att kolla efter !

1 kommentar:

  1. Tur du hade som hittade dom där häfterna :-) Håller på att söka med ljus och lyckta efter sådana själv :-/ Mvh Maria

    SvaraRadera