11 augusti 2013

Virkat armband i metalltråd

Fick en liten idé om att göra ett armband igår, i den läckra turkosa metalltråd jag har :D Jag har inte direkt gjort smycken till mig själv förut, lite för att jag inte använder det så ofta. Men detta armbandet kommer jag definitivt att använda <3

Ett väldigt enkelt armband i bara fasta maskor. Om man vill dekorera med pärlor så trär man upp dom på metalltråden innan man börjar virka och portionerar sedan ut dom allt eftersom. När armbandet var klart plattade jag till maskorna på de yttersta varven litegrann.

Först mätte jag min handled och la på en centimeter ungefär (tänk på att mäta där du vill ha armbandet). Lägg upp luftmaskor i rätt längd, virka med fasta maskor till den bredd du vill ha, gör 1 lm i vändningarna. När det är brett nog, virka över kortändan (för en jämnare kant) och gör en ögla stor nog för den tilltänkta knappen (platta ut maskorna med en gång så det inte blir för stort senare), virka över "bottnen" på armbandet dvs den urprungliga lm-kedjan, virka över kortändan och avsluta. Med start- eller avslutningstråden snurrar du fast en knapp i toppen på  kortändan. 

Metalltråden är ganska tunn och därmed väldigt mjuk och ganska medgörlig. Den är köpt på Vellingeblomman vill jag minnas. Virka löst dock, så att tråden går smidigt igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar