11 augusti 2013

Nåldyna i kaffekopp

Inspirationen att göra nåldyna i kaffekopp fick jag för så längesedan att jag inte minns vart jag såg det först. Har haft idén med mig länge men dröjde lite innan jag hade allt material och sedan lusten att göra det :) Koppen är från loppis, tyget är från Panduro (Tilda-tyg).

Du behöver: vacker liten kaffekopp, tyg du gillar, stoppning, nål och tråd, limpistol, något för dekoration tex garn / sidenband / spetsband / bollfrans.. 
Det finns säkert olika sätt att göra det här men såhär gjorde jag. Först mätte jag hur stor dyna jag ville ha med vaddet i kaffekoppen, la in stoppningen i tyget för att mäta hur mycket som behövdes för att nå runt och kunna snörpas ihop nertill.. Jag sydde för hand runt om tyget (vilket kanske inte behövs men jag gillar att göra saker noggrannt). Sen tog jag bomullstråd (som är starkare än sytråden) och tråcklade runtom cirkeln, la i stoppningen och drog ihop den. Dynan limmade jag sedan fast i koppen, först lim i bottnen sedan halva sidan av koppen i taget och tryckte fast. Jag valde att limma fast koppen i fatet (ett beslut jag varit hemskt nöjd med) och limmade dit en virkad lm-kedja i tre härliga färger. 

En annan söt sak jag såg nånstans var att sätta stora färgglada knappnålar i formationer, tex små blommor :) Jag hittade dock inte mina knappnålar när jag skulle ta foto.. Jag har iaf haft mycket användning av min nåldyna, och det är praktiskt att kunna lägga små sytrådsrullar eller avklippta trådbitar på fatet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar