21 juli 2013

Loppisfynd

Igår var jag på loppis i Trelleborg och fyndade lite ! Eller mycket.. Tänkte visa upp det som är pysselrelaterat här :) För det är ett väldigt bra tips att leta efter grejer på loppis och second hand. Man kan hitta mycket roliga prylar, till skamligt låga priser.. och dessutom är det miljövänligt med återbruk :) För den som vill få mer tips och inspiration kring återbruk kan jag rekommendera fb-gruppen ÅTERBRUK ÄR KUL, startad av fiffligaste bloggerskan Maja :)

Så ! Först ut hittade jag en låda med vackra band i olika material. De är väldigt omsorgsfullt förvarade: toarullar har klätts med ett blankt papper (det bruna med hjärtan) och banden är jämt pårullade och fästa med en nål i slutet. Detta är ett väldigt fint förvaringstips för fina band ! Plaströret...Ja, jag blev ganska förskräckt när jag först fick tag i det ! Hahaha.. Sedan insåg jag att det var ett rör och att det var något i det. Massor med virknålar ! Ett par grova nålar och många pyttetunna nålar som gjorda för att virka med sytråd.. Och så en virknål i vad som ser ut som ben. Ja, man kan ju aldrig ha för många sådana ! Och så två stora rullar med (vad min mamma påstår är) björntråd. Sådan görs inte längre, och är väldigt stark och oslagbar att sy i knappar och dylikt med :) Jag plockade dom egentligen för att rullarna var så vackra, men dom kommer garanterat till användning ! Har bara sett björntråd i svart förut.

Två små sammetsöverdragna lampskärmar, tänkte behålla stommarna och virka nya överdrag. Den lilla porslinskoppen ska bli en nåldyna. Tavelramarna som är i bakgrunden är också bra att ha, kanske till att rama in små broderier med :)

En sylupp ! Min mormor hade en sådan som hon använde när hon virkade dukar med pyttevirknålar, och jag tänkte det kunde vara bra att ha.. Ytterligare en sak som är fint bevarad och förvarad, i sin orginalask. Och som bonus upptäckte jag när jag kom hem att det låg ett kuvert i locket.. Ett fint broderat julkort ! Oanvänt. Fin inspiration till årets julkort såhär i sommarhettan ;)

I en liten påse låg detta.. Glittertråden kan vara kul att lägga med för att få lite fin effekt, tex i julgransdekorationsvirkningen (puh, långt ord!) eller kanske brodera med på mörkare tyg.. De små spetsrosorna tycker jag är supersöta ^^ Tänker mig att dom kan få dekorera en nåldyna eller något.. De beiga spetsarna har jag ingen aning var de kan tänkas komma från.. Får mig att tänka på spetsdetaljer på trosor, haha, men har ingen aning som sagt. Men det är bra att ha lite blandade saker hemma. Jag tycker det underlättar att vara kreativ, att ha material att leka med för de idéer man får :) 

Och pris ? Vi plockade tre kassar fulla med grejer på loppisen och alltihopa gick på 125 kr. Så dessa föremål har inte kostat många kronor :) En annan grej som finns i massor på loppisar osv är spetsdukar, sånna kan man göra mycket roligt med, tex lampskärmar, gardiner och det senaste jag sett applicerade på en klänning i bomullstyg i skarp kontrast-färg. Supersnyggt ! :) Hoppas detta inlägg kan sprida lite inspiration att gå och leta upp skatter på loppis eller second hand (tex Röda Korset, Pingstkyrkan). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar