11 juni 2013

Burkhättor med blommor

För några veckor sedan gjorde jag två burkhättor eller vad man ska kalla dom. Prydnader att sätta ovanpå locket på en burk. Garnet är Molly från Järbo, ett tjockt och mysigt garn i klara fina färger.
Frihandade burkhättor.
Jag frihandade dessa men med lite hjälp av denna beskrivning för burkhättor. Principen är att virka en cirkel lika stor som burkens lock, och därefter göra den så lång som man vill ha den.. Eftersom locken var 6-kantiga så brydde jag mig inte om att försöka förskjuta ökningarna för en jämnare cirkel utan behöll den kantig..

Det här med att virka en cirkel då. Ja, jag börjar med 2 lm och lägger sedan upp startmaskorna i den första lm. Vissa föredrar att börja med "magisk cirkel"/justerbar ring för att inte få ett hål i mitten.. Men jag finner det lättare att starta med 2 lm och sedan innan jag fäster starttråden så drar jag den genom alla startmaskorna och drar åt för att dra ihop hålet :)

Cirkel:
2lm
Varv 1: 6fm (6)
Varv 2: 2i1 x 6 (12)
Varv 3: [1fm, 2i1] x 6 (18)
Varv 4: [2fm, 2i1] x 6 (24)
Varv 5: [3fm, 2i1] x 6 (30)
osv. 
För att det inte ska bli kantigt måste man förskjuta ökningarna, tex att på ett varv göra 2i1 först och sedan fm för att på nästa varv göra fm först och sedan 2i1. De saker jag virkat hittills har varit små, och jag har därmed inte bekymrat mig om att förskjuta ökningarna.. Lättare att hålla i huvudet tycker jag om man gör samma på varje varv, annars lär jag nog använda varvmarkör :)

När cirkeln är stor nog för att täcka locket, har jag slutat med ökningarna och virkat ett varv i bara ymb för att den lättare ska vika sig ner över kanten. Jag tror jag gjorde ett varv fm, ett varv stolpar och sedan ett varv med 2-3 fm i varje maska för att kanten skulle bli vågig. Sen gjorde jag luftmaskkedjor och trädde genom varannan stolpe eller så och knöt till rosett, förutom att det är dekorativt så håller det burkhättan på plats.

Tyckte dom behövde nån liten dekoration ovanpå, så jag frihandade 2 blommor.. Minns inte riktigt hur jag gjorde nu men min favoritprincip är: 2lm, så många fm som passar lagom (brukar göra 5-6), slut varvet med sm i den andra lm som gjordes i början, [hst, st, hst, sm] i varje fm (detta är blombladen), avsluta med sm. Tror att jag på den ena blomman testade [fm, 3st, sm] för blombladen. Ja det går ju att experimentera hur mycket som helst, bara att hålla det symmetriskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar