04 maj 2013

Nagellacksblommor !

Åhh, jag hittade ett så fantastiskt fint och roligt pyssel idag på älskade Mönsterkivets facebookgrupp ! Helt fantastiskt fina blommor gjorda av ståltråd och nagellack - självförklarande bildguide finns här.

Mitt första försök på nagellacksblommor ! 
Man virar alltså ståltråd kring ett runt föremål (jag använde ett AA-batteri) och gör så många öglor som man vill ha kronblad på blomman. Öglorna formas sedan efter eget tycke. Jag gjorde mina lite avlånga och spetsiga, och krökte dom lite lätt runt batteriet igen för att få en blomma som ser liksom öppen ut. Svårt att förklara i ord haha. Sedan kommer ju det lite luriga med att kladda på nagellacket - liiite pilligt är det.. Men det funkade ganska bra att måla runt kanterna först, och sedan dra med penseln på bredden längs med bladets längd med rikligt med nagellack på. Kan ta ett par försök innan det lyckas :)

Sorglig planta haha.. Ville mest sätta ner nagellacksblomman  för torkning !
Återstår att se hur ömtåliga dom är.. Ska testa att måla på ett andra lager på blomman med 5 blad, då det enda nagellack jag äger (satin dream) är ganska så genomskinligt med bara ett lager. Jag gjorde blommor med 4, 5 och 6 blad - den med 4 blir nog snyggare i nån grön färg och jag tyckte den med 6 funkade bäst då jag gjorde ganska så smala blad. Detta var ett hemskt kul pyssel, eller DIY, iallafall och blev väldigt fina och söta tyckte jag nog :) Blir fint som dekoration i blomkrukorna eller som gå-borts-present !

2 kommentarer: