07 mars 2013

Virkade kattleksaker med kattmynta

Något av det roligaste som finns är att virka leksaker till katterna - för dom blir så himla uppskattade ! Gjorde ett litet kollage över några stycken jag gjort, testade sidan Picisto och det funkade väl nödtorftigt.. Jobbigt att det inte gick att välja om en bild skulle ligga över eller under en annan så fick konstant ta bort & lägga till bilderna efterhand som jag flyttat runt bilderna som jag ville ha dom.. Tror jag letar vidare !
Diverse virkade kattleksaker :)
Jag frihandar när jag virkar kattleksaker, det är så befriande att det kan få se ut hur som helst och så är det ett ypperligt tillfälle att testa nya tekniker. Jag har en riktlinje - inga lösa smådelar och så få trådar att fästa som möjligt. Dvs, när jag gör något randigt så låter jag tråden löpa på baksidan istället för att klippa, och när jag gör öron så gör jag dom som en utvikning på det varvet istället för att göra separata och fästa på. Och fäster trådarna väääldigt noggrannt. Detta är säkerhetsåtgärder från min sida, man kan inte vara nog försiktig tycker jag för det kan vara förödande om dom får i sig garnbitar :(

Jag använder kattmynta i mina leksaker - köpte på Ica Maxi. Jag tar en bit strumpbyxa och lägger kattmyntan i och slår knutar runt om, sen lindar jag lite stoppning runt om det för att sedan stoppa in det i leksaken och virka ihop den. Detta är för att kattmyntan inte ska läcka ut ur leksaken - om katterna får det i sig blir dom hemskt dåliga i magen.. 

Den rosa valen är ett hemskt misslyckat försök på det här mönstret av June Gilbank (man måste vara inloggad på Raverly för att se det).. Supersöt val, men det ville sig inte alls för mig.. Garnet var tunt så jag tog virknål nr 2, vilket gjorde att det blev väldigt pillimuttigt och hårt virkat.. Känner att jag måste lära mig om angivelser av garnets 'weight' och 'gauge' snart ! Nåja, katterna bryr sig inte om hur grejerna ser ut, dock var valen för hårt virkad för att min honkatt skulle gilla den (se varför nedan) så jag virkade dit en liten kjol av "mustagg"* och då funkade den :)
Misslyckat försök att virka en val... Ballerina-kjolen blev räddningen ;)
Katter gillar olika ! Min hankatt älskar den blåa modellen som är ganska lång, för han vill gärna ligga på sidan och sprätta på den med alla fyra tassar och tugga i toppen. Min honkatt däremot hakar fast leksaken på en klo och sen sitter hon och slickar den och gnuggar huvudet mot den - därför behöver det finnas något att hålla fast i och den lila/gröna här ovan är hennes favorit. Är bara att testa olika modeller för att komma fram till vad ens egen katt föredrar :)

*Mustagg. Ja, jag vet inte om det är den konventionella termen för det. Min mormor lärde mig det som barn och hon kallade det för musatagg. Den görs iaf som en avslutningskant, och virkas med {1fm, 3lm, 1fm i första lm} i ungefär varanann maska på kanten man vill pryda. 
"Musatagg" runt kanten :)
Och så för att kompensera för mycket text kommer två bilder på min kise med hennes favoritleksak !
Sniffar på kattleksak med kattmynta i.
Påverkad av kattmynta = stoooora ögon !
Och såhääär ser den stackars leksaken ut efter en massa tvättande av katten.. En tovad effekt av den sträva katt-tungan :P
Välanvänd kattleksak ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar