27 mars 2013

Provlapp: Relief-stolpar

Som barn var massproduktion min grej, jag hittade en grej som var rolig att göra och så gjorde jag hundra stycken av den. Tror jag är lite tvärtom nu.. Jag tycker det är roligt att lära mig nya tekniker, men när jag väl har bemästrat det så tappar jag lusten att göra flera.. Men jag tänkte ha en kategori (provlappar) just för tekniker jag testar, dels för att kunna påminna mig själv om olika tillgängliga tekniker vid nya projekt och dels som en liten självförtroende-booster - då jag liksom får bevis på att jag kan lära mig själv grejer och kan se konkret vad jag behärskar, även om jag är långt ifrån duktig på något.. Och även möjlighet för mig att spara noteringar som kan vara till hjälp för mig nästa gång jag vill använda tekniken / mönstret :)

Så, först ut.. Jag ska göra ett par disktrasor och letade efter något snyggt enfärgat mönster - till det är Mypicot en underbar sida (massa mönster i diagramform tillgängliga gratis i PDF-filer). Fick syn på ett relief-mönster och blev sugen på att testa det. Förklaring till alla diagram symboler finns på sidan här och det finns även en guide till hur man läser diagram. Utifrån diagrammet förstod jag inte riktigt hur omtaget till stolparna skulle göras, så jag gjorde en snabb sökning på relief-virkning på youtube och kikade på första bästa guide. Måste säga att internet är ju oumbärligt när det gäller att inhämta information, speciellt med alla dessa videoguider som är helt ovärderliga när man kämpar med något :) Nog om det, såhär blev mitt test :)
Första testet av relief-stolpar
Mönstret bygger på att stolparnas längd byggs upp över 2 varv, därför virkas relst bk ovanpå relst fr så att maskan liksom blir dubbelt så lång. Nästa varv skall det bytas "riktning" och då virkas relst bk ovanpå relst bk. Det var lite kinkigt att lägga upp första varvet med stolpar men sedan flöt det på, och när jag väl fått in det där med 2 rader av varje så behövdes inte möntret utan det gick att se vad som behövdes och vart.

Det går självklart också att göra andra mönster än just detta med relief-stolpar !

En annan notering är en liten uppenbarelse jag haft, då jag har uppfattat det här med vändmaskor helt fel förut. Jag har alltid gjort dom som utanför arbetet och raderna, men sanningen är att vändmaskorna ska tolkas som den första maskan på raden och därför hoppas även den första maskan över ! Detta gör jag mer naturligt när jag gör rundvirkning, men inte när jag virkat fram och tillbaka ! Upptäckte detta när jag läste i VirkPias fina virkguide :) Ja det finns jämt nya saker att lära sig eller hur ! 

2 kommentarer:

  1. Roligt att testa olika tekniker! Jag har också en bunt med provlappar, tänkte sedan sy ihop dem till ett kuddfodral :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin idé ! Jag använde mitt minst omtyckta garn för jag inte ville "slösa" på det "riktiga" garnet, men om man tänker sig att dom skall användas till något så gör det ju inget :D

      Radera