30 mars 2013

Kyckling i dekorerad ring

Då var påsken här och det snöar ute - helt otroligt ! Haha.. Iallafall - jag skrev ju att jag inte direkt hittar på egna grejer men den här lilla dekorerade ringen med en kyckling intui var faktiskt min egen idé :) Den är väldigt lätt att göra och *hur* är nog ganska självklart då man tittar på den. Här följer då ett litet bildkollage på tillverkningsprocessen:
Litet kollage över tillverkningen i de olika stegen :)
För den som inte tycker det är så himla självklart:
- Klipp ut en bit av en toarulle, lite bredare än 1 cm.
- Virka fasta maskor runt om cirkeln så att den täcks helt med garn (omtaget görs alltså runt pappen).
- I de fasta maskorna virkas en dekorativ kant, jag har gjort en musatagg = 3lm, 1fm i första lm, fm ner i första varvet av fm (det gulgröna garnet) och upprepa. Hur många maskor som behövs mellan nertagen beror på hur tjockt garn man använder. Här har jag använt Marks & Kattens akrylgarn Carolina, det gulgröna är väldigt tunt så hade nog 3 maskor mellan nertagen i kanten.
- Gör ett hänge av lm mellan slutet och börjet på den dekorativa kanten. Tänk på att om du gör flera att räkna dina lm så de blir i samma höjd.
- Fäst alla trådar ;)
- Limma fast en liten kyckling (finns att köpa i de flesta matbutiker under påsktid) i bottnen på den nu dekorerade cirkeln 
Voilá ! 
Två stycken färdiga kycklingar i dekorerade ringar :)

Med detta vill jag önska en.......... GLAD PÅSK ! :D

2 kommentarer:

  1. Fin idé! Blev nästan som ett smycke! Glad Påsk till dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med smidiga fingrar och liten virknål skulle man nog kunna göra en miniatyr ^^ Tack ! <3

      Radera