24 mars 2013

Kyckling i ägg

Ett av de sötaste virkmönstren till påsken är detta fina på små kycklingar i ägg ! Supersöta i en gammal äggkartong dessutom ! Nu hade jag bara Molly-garn från Järbo som är ganska tjockt så min blev lite större. Jag använde virknål 3mm iallafall då jag trivs bäst med den, blev ganska hårt och tätt. Och ingen äggkartong i papper, bara en i plast.. Men det är ju som man säger, man tager vad man haver, eller hur !?
Liten kyckling i ett ägg.
Eftersom jag använde ett ganska tjockt garn gick det inte att sluta magic loopen tätt nog med 10 maskor i den, så till toppen gjorde jag bara 5 maskor i loopen och andra varvet 2 i varje för att få 10, sedan hoppade jag över det sista vita varvet har jag för mig för att skalet inte skulle bli för stort. 
Skalet är gjort för sig och är avtagbart.
Skalet och lilla ägg-kycklingen är gjorda för sig, så han går att ta ut ur skalet. Jag virkade ihop skaldelarna på baksidan för att dom inte ska komma ifrån varandra. Ögon och näbb är gjorda av papper och fästa med limpistol då jag inte orkade brodera ;) Och han är stoppad med bomull då fyllningsvaddet fanns på annan ort. Nog var dom mindre ägg-kycklingarna i mönstret mycket sötare men jag blev ändå nöjd med det, och han gör sig ganska så fint ändå i fruktfatet där han fick bo.

2 kommentarer: