02 februari 2013

Märkduk och korsstygn

Förra helgen blev jag plötsligt så sugen på att brodera med korsstygn ! Började googla runt för att leta fina mönster och användbara guider och roliga bloggar osv. Kom ihåg att jag ju har en påse med mina gamla sygrejer, och som tur var hittade jag den på studs ! Det var mormor som lärde mig både virka och brodera, vi handarbetade och pysslade mycket tillsammans när jag var liten. Så roligt att jag hade alla grejerna kvar, alla DMC garn jag fick av henne och som vi sorterat i färgkartor (sidor av gamla mjölkkartonger, stansade längs med långsidorna med runda hål för garnen) och lite mönster, nåt från Ica-Kuriren och så en liten bok med bokstäver ! Jag hade jobbat på en "märkduk", en medelstor bit väv med olika korsstygnade figurer på alla möjliga håll och i olika färger. Såg en anteckning på ett av mönsterna, att det var sommaren 2002 vi höll på med min märkduk - 10,5 år sedan ! Helt galet..
Min märkduk från 2002
Och så såg jag att det ju fanns en blomma som jag hade lämnat ofärdig ! Så kunde jag ju inte ha det.. Hittade som tur var precis det mönstret när jag bläddrade i samlingen och satte mig för att slutföra blomman.. 
Ofärdig blomma, bara det rosa var gjort sen tidigare
Det var ju ganska så roligt ! :) Fick mersmak om man säger så.. Tänkte att grejer måste ju inte vara perfekta, det kan vara sött ändå. Så tänkte att jag skulle lägga till någonting mera gulligt till min duk, och det är ju ganska så fin träning trots allt. Försöker släppa mina hopplösa krav på mig själv att allt ska vara perfekt.
En liten uggla fick bli första tillägget på duken på över 10 år
Mönstret till ugglan hittar man här. Väldigt rolig grej dom gjort förresten att brodera på små träbrickor att ha till nyckelringar ! Kanske man kan åstadkomma något likande själv, verkade väldigt dyrt att beställa brickor. Tyckte förresten att ugglan blev lite gles, vi hade broderat med 2 trådar förut men nästa figur ska jag nog testa med 3. Men ja, nu har jag alltså snöat in litegrann på brodering och kommer nog hålla på med det ett tag :)

2 kommentarer: