27 februari 2013

Cirkelskärare

Det var någon i Mönsterarkivets facebookgrupp som tipsade om kumihimo - man flätar snören med hjälp av en cirkulär platta. Har inte riktigt fått kläm på just *hur* det går till än.. Men tänkte att det borde vara lätt att konstruera en egen kumihimo-platta.. Så jag testade på ett fiffigt litet redskap som jag fick av min pojkvän för några veckor sedan - en cirkelskärare !
Cirkelskärare och några test-cirklar.
Ja det var ju inte så svårt ! Påminner om nån finurligt grej vi använde på matematiken i lägre skolan, som man ritade cirklar med.. Till denna finns det både skärblad och blyerts-stift, men det var ju himla smidigt att kunna skära ut dom med en gång utan att behöva klippa efteråt ! Jag hade några lådor härhemma som jag gick loss på.. De större cirklarna ska jag nog använda som bas till kort (kanske påsk-kort !) - och dom små tänkte jag försöka konstruera en kumihimo-platta av ! Kan se framför mig att det här redskapet kommer bli väldigt användbart i mitt pysslande :)

den här sidan står det lite kort om hur man går tillväga och lite olika tekniker. Sen kan man nog kolla på Youtube för lite lättare guider :) Blir väldigt läckert med sidenband men går att använda andra material också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar